|
Verbeteren van de anticiperende maatregelen tijdens alarmfase en crisisbeheer
Door het verbeteren van de beschikbaarheid van accurate meetgegevens over o.m.
waterstanden, waterdebieten en neerslagvoorspellingen in het geheel van het
Zennebekken ontstaan nieuwe mogelijkheden om beter te reageren en te handelen in
alarmfases en op crisismomenten.
Zoals reeds geschreven: de overstromingen waren
eigenlijk al dagen op voorhand als een waarschijnlijkheid aangekondigd.
In dergelijke
omstandigheden kan men tijdig een aantal maatregelen nemen om de overstromingen of
de ernst ervan te beperken.
Een interessante maatregel in de alarmfase bestaat erin
de scheepvaart tijdig stil te leggen en een zekere waterverlaging in bepaalde (of alle)
kanaalpanden door te voeren door maximaal water te laten afvoeren via de stuwen.
Zo wordt in deze kanaalpanden zelf extra buffercapaciteit gecreëerd voor het geval
op een bepaald ogenblik de afvoerhoeveelheid water te zou groot zou worden om nog
zonder overstroming door de stuwen te worden geloosd.
Uit de verslaggeving over de handelingen van de waterwegbeheerders van het kanaal tijdens de crisisperiode van 14 en 15 november 2010 blijkt dat in de sluis van Zemst gebruik werd gemaakt van de techniek van ‘valse’ schuttingen (= versassingen zonder passage van een boot) om een aanzienlijke bijkomende waterafvoer te realiseren.
Uit de rapportering van sluiswachters in de zone tussen Lembeek en Molenbeek zou echter blijken dat tijdens de periode voorafgaand aan de overstroming van het kanaal in de streek tussen Tubize en Anderlecht zowel de stuwen als de bypasses van de sluizen maximaal benut werden om de waterafvoer te organiseren. Men zou echter weinig of niet gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om via ‘valse’ schuttingen in de sluizen van Lembeek, Halle, Lot, Ruisbroek, Anderlecht en Molenbeek een bijkomende afvoercapaciteit te realiseren. Ook tijdens de overstromingen zou deze techniek van valse schuttingen op het kanaal Charleroi-Brussel tussen Molenbeek en Lembeek niet gebruikt zijn geweest. Over deze kwestie bestaat echter nog onduidelijkheid.
Uiteraard moeten dergelijke ingrepen tijdig gebeuren én op een gecoördineerde
wijze door alle sluiscomplexen tussen Lembeek en Molenbeek. Waterwegbeheerders
moeten er niet alleen voor zorgen dat mensen uit de verschillende regio's die
achter de bedieningstafels van sluiscomplexen zitten mekaar vlot kunnen bereiken
en verstaan (ook taal speelt hierbij een rol!), maar dat ze ook over de nodige
noodscenario's beschikken.
Bepaalde stuwen meer of minder openzetten kan immers
de overstromingen op een zeker niveau sturen en niet alle overstromingen veroorzaken
evenveel schade. Die moeilijke afwegingen moeten voorbereid worden in deze noodscenario's.
Men kan niet vragen dat een eenzame sluiswachter in het weekend op een nachtelijk
uur dergelijke moeilijke beslissingen alleen en onvoorbereid moet nemen.
Coordinatie Zenne
|
|