|
Speciale aandacht voor baggerproblematiek
Bij goed onderhouden van waterlopen en waterwegen vormt de problematiek van baggeren,
vervoer, opslag en verwerking van baggerslib een speciaal aandachtspunt. Vooral in
Vlaanderen, maar ook in Brussel en in mindere mate in Wallonië, zijn de normen voor
het uitvoeren van deze activiteit bijzonder streng.
Het inplanten van opslagplaatsen
van baggerslib uit de waterwegen is als gevolg van deze rigoureuze regels uiterst
moeilijk geworden. Daardoor is er in de praktijk een zeer grote nood aan berging
van baggerslib uit rivieren en kanalen ontstaan en kost het vervoer over verre
afstand naar de zeldzame baggerstorten uitzonderlijk veel geld. Het is een situatie
die er toe bijdraagt dat het 'gewone' onderhoud van een aantal waterwegen in de
praktijk onvoldoende gebeurt, met ook negatieve gevolgen voor de effectiviteit van
de beveiliging tegen overstromingen.
De huidige regelgeving heeft ook een dubbelzinnig kantje: zolang het slib op de
bodem van de waterweg blijft liggen, wordt de situatie blijkbaar niet beschouwd
als een milieuprobleem, hoewel onze waterwegen, mede door een verbeterde waterkwaliteit,
ondertussen een gevarieerd geheel van waterleven herbergen. Maar op het ogenblik
dat men dit baggerslib uit de rivier wil halen om het te verzamelen en te bergen,
wordt deze activiteit in de huidige wetgeving als zeer milieuonvriendelijk beschouwd
en sterk bemoeilijkt.
Uiteindelijk lijkt het toch nodig dat we op dit vlak naar een
meer coherente en evenwichtige benadering en regelgeving zouden evolueren waarbij
het baggerslib uit de waterwegen in principe ook telkens in de streek zelf kan
opgeslagen worden, zonder de hoge vervoerkosten.
Men mag redelijkerwijze aannemen dat een capaciteitsverhoging voor waterafvoer
via het Zennekanaal ook zal gepaard gaan met een verhoging van de slibhoeveelheid
in het Zennekanaal en met de noodzaak om dus meer te baggeren.
Coordinatie Zenne
|
|