werkgroep en partner
van Grenzeloze Schelde-
Escaut sans Frontières
vzw/asbl
 
ZENNEKRANT 12 (-> terug naar inhoud)

Het Waterbeheerplan van Brussel in openbaar onderzoek

Infoavond met het oog op een betere inspraak
in het Kaaitheater Brussel op 5 april 2011

Inleiding

Tot en met 28 augustus 2011 ligt het ontwerp van maatregelenprogramma van het waterbeheerplan (WBP) voor in openbaar onderzoek. Dit plan verbindt het Brussels Gewest ertoe diverse maatregelen te treffen om de grote uitdagingen van het waterbeheer in Brussel aan te gaan: kwaliteit van het drinkwater, riolering, afvalwaterzuivering, bescherming van de waterlopen en natte natuur, enz.

Op dinsdagavond 5 april vond de tiende editie van de 'Dinsdagen van de Zenne' plaats met als thema 'het Waterbeheerplan van Brussel ligt voor in openbaar onderzoek'. Tijdens deze infoavond konden geïnteresseerden meer te weten komen over dit waterbeheerplan. Een zeventigtal 'waterdeskundigen', politieke verantwoordelijken, waterweg- en natuurbeheerders, buurtbewoners en geïnteresseerden, allen rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken bij het waterbeleid in Brussel, hebben de uitnodiging van Coördinatie Zenne en Grenzeloze Schelde positief beantwoord en namen deel aan de infoavond.

De uiteenzettingen

Brussels Minister van Leefmilieu en Waterbeleid

Mevrouw Evelyne Huytebroeck, Brussels Minister van Leefmilieu en Waterbeleid, legt er in haar introductie de nadruk op dat het verbeteren van de toestand van het water in Brussel een grote uitdaging is die ieders aandacht verdient.

Het Waterbeheerplan (WBP) van Brussel is, met uitzondering van het Regenplan, het eerste plan dat alle uitdagingen omtrent de waterproblematiek in hun totaliteit bekijkt sinds het masterplan van 1980 dat leidde tot de ingebruikname van de 2 rioolwaterzuiveringsinstallaties in Brussel. Het is ook het eerste plan dat gebaseerd is op een volledige evaluatie van de bestaande toestand en dat een antwoord biedt op de richtlijnen van de Europese Unie. Bij de opmaak van het plan werd bovendien rekening gehouden met de specifieke kenmerken van Brussel als grootstad zoals de stedelijke geschiedenis en de bevolkings- en bebouwingsdichtheid.

Tot slot moedigt Mevr. Huytebroeck alle deelnemers aan om het waterbeheerplan te ondersteunen en hun advies / mening erover te uiten.

Lees de volledige uiteenzetting hier.

Leefmilieu Brussel

Françoise Onclincx van Leefmilieu Brussel licht het ontwerpplan en het eraan gekoppelde maatregelenprogramma toe. Eerst en vooral geeft Mevr. Onclincx meer uitleg over de juridische basis van het waterbeheerplan:
  • Richtlijn 2000/60/EG van 23/10/2000
  • De hieruit afgeleide Ordonnantie van Brussel van 20/10/2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid
In Brussel zijn een groot aantal actoren betrokken bij het waterbeheer: Leefmilieu Brussel, de gemeentes, de Brusselse Maatschappij voor Waterbeheer, de Haven van Brussel en de intercommunale maatschappijen Vivaqua et Hydrobru. Het WBP is in samenspraak met deze actoren opgemaakt. Het ganse proces wordt ook nauw opgevolgd door Europa via de uitgebreide richtlijn. Europa dringt duidelijk aan op een intense publieke participatie.

Momenteel is het openbaar onderzoek lopende van 28 Februari tot 28 augustus 2011. Het is de bedoeling dat het WBP van kracht zal gaan eind 2011 (rond november - oktober).

Het WBP bevat acht interventiepijlers, waarover de Brusselse bevolking geraadpleegd wordt:
  • Ingrijpen op de polluenten om de kwaliteitsdoelstellingen voor het oppervlakte- en grondwater en de beschermde gebieden te bereiken. Deze pijler omvat volgende objectieven: het bepalen van de te bereiken kwaliteitsdoelstellingen, het ingrijpen op de verontreinigende stoffen in het oppervlaktewater en in het grondwater en het nastreven van ecologische kwaliteit voor de beschermde gebieden.
  • Het (hydrografisch) net kwantitatief herstellen op basis van volgende 2 objectieven: het oppervlaktewater weer een rol laten spelen als ondersteuning van de ecosystemen en als lokale afvoer voor regenwater en het verzekeren van het kwantitatief beheer van het grondwater.
  • De kosten van de waterdiensten terugwinnen door een duidelijke kosten- en prijsbepaling van het watergebruik.
  • Een duurzaam gebruik van water promoten. Deze pijler omvat volgende objectieven: promoten van een rationeel en duurzaam gebruik van huishoudelijk water, niet-huishoudelijk en/of industrieel water en het verzekeren van een continue levering van drinkwater tegen redelijke voorwaarden.
  • Een actief preventiebeleid voeren tegen overstromingen door regenval via het gewestelijk plan voor overstromingsbestrijding / regenplan 2008/2011.
  • Het water opnieuw in het leefkader van de Brusselaar integreren via verdere ontwikkeling van de Kanaalzone als gezellige leefomgeving en voortzetting en uitbreiding van het Blauwe Netwerk-programma.
  • De productie van hernieuwbare energie op basis van water promoten en tegelijk de natuurlijke middelen beschermen.
  • Bijdragen tot het internationaal beleid door het water te beheren per stroomgebied en bekken en door de zee en de kustgebieden te beschermen.
Tot slot geeft Mevr. Onclincx nog mee dat de documenten van het WBP kunnen geraadpleegd worden op http://www.leefmilieubrussel.be/Templates/Home.aspx of op de Infodienst van Leefmilieu Brussel en in de gemeentehuizen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Je kan steeds terugblikken op de presentatie door hier te klikken.

Grenzeloze Schelde

Wat er in het Vlaams en het Waals Gewest rond waterbeheer gebeurt, is ook voor Brussel relevant. Het integraal waterbeheer is een thema dat op Europees niveau behandeld wordt en dat vertaald wordt naar regionale wetgevingen. In kader van het openbaar onderzoek van het WBP van Brussel is het belangrijk te weten hoever de Vlaamse en Waalse buren met hun waterbeheerplannen staan en hoe daar het openbaar onderzoek is verlopen.

Mieke De Leeuw van Grenzeloze Schelde geeft een overzicht van de stand van zaken voor Vlaanderen. Het Vlaamse decreet integraal waterbeleid legt een strikte hydro-geografische indeling van de watersystemen op, met daarop geënt een organisatiestructuur en planopmaak. Overleg en inspraak staan centraal. Er is veel aandacht besteed aan publiciteit en informatie, onder meer via de opmaak van brochures die ook voor de burger toegankelijk waren. Veel burgers hebben gebruik gemaakt van de inspraakmogelijkheden, zodat de bekkensecretariaten maatschappelijk breed gedragen beleidsplannen konden opmaken.

Vlaanderen is opgedeeld in 11 bekkens (grotendeels gebaseerd op basis van de loop van de bevaarbare waterlopen). Brussel wordt volledig buiten beschouwing gelaten. Elk bekken wordt nogmaals onderverdeeld in verschillende deelbekkens. De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) staat op het niveau van het Vlaams Gewest in voor de voorbereiding, planning, controle en opvolging van het integraal waterbeleid. Ze waakt over de uniforme aanpak van de bekkenwerking en is belast met de uitvoering van de beslissingen van de Vlaamse regering inzake integraal waterbeleid. Op bekkenniveau zijn de bekkensecretariaten actief. Deze houden zich vooral bezig met de administratie en dagelijkse werking binnen het bekken. Het bekkenbestuur doet de coördinatie van de werking per bekken (goedkeuring van plannen, actieprogramma's,… van het bekkensecretariaat). De bekkenraad zorgt voor de maatschappelijke vertegenwoordiging binnen de bekkens. De huidige structuur blijkt relatief ingewikkeld te zijn, zodat men momenteel bezig is met deze te evalueren.

Bekijk hier de volledige presentatie.

Inter-Environnement Wallonie

Marie Cors van Inter-Environnement Wallonie licht de huidige situatie rond de waterbeheerplannen in het Waals Gewest toe.

Op de Europese kaart is duidelijk te zien dat België nog niet klaar is met zijn waterbeheerplannen. Blijkbaar heeft het Waalse planproces al heel wat vertraging opgelopen. In 2008 werd het plan een eerste keer voorgelegd. Een aantal onderdelen werden echter als onvolledig beschouwd, o.a. omdat concrete gegevens en parameters ontbraken. Voor het grondwater wordt globaal gezien een goede toestand bereikt. Alleen in Waals-Brabant en in het Luikse Haspengouw zijn er nog enkele kritische punten. Voor het oppervlaktewater zal een goede toestand van het water op de Schelde niet gehaald worden. Over specifieke maatregelen en oplossingen en voorziene budgetten zijn nog altijd geen gegevens beschikbaar.

In 2009 zou het plan een tweede keer worden voorgelegd, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Omdat nog niet alle aspecten van het plan aan bod kwamen, is het openbaar onderzoek voorlopig stilgelegd, maar de toekomstperspectieven zijn wel zeer gunstig.

Inter-Environnement Wallonie volgt de vorderingen nauw op en stelt vast dat er kwalitatief goed werk geleverd wordt. Ze zal ons op de hoogte houden van nieuwe resultaten. Verder pleit Marie Cors heel sterk om te participeren in dit openbaar onderzoek. Ze formuleert onder andere enkele concrete voorstellen en voorbeelden rond participatie op het terrein: het gericht beantwoorden van vragen, organiseren van publieke debatten, kaartmateriaal beschikbaar stellen,...

Om meer te weten over haar uiteenzetting, klik hier.

Staten-Generaal van het Water in Brussel

François Lebecq, Kevin De Bondt en Emmanuel Petrella stellen de 'Staten-Generaal van het Water in Brussel (SGWB)' voor. Dit is een project dat actie en onderzoek voert op gebieden waar milieukwesties, stedelijke actie en algemene bedenkingen over water als gemeenschappelijk goed elkaar raken. Voor meer informatie over dit project en hun actieprogramma, kan u terecht op hun website. Het actieprogramma zal vanaf eind april online gepubliceerd worden. Het hoofddoel is om het WBP en het openbaar onderzoek zoveel mogelijk in de kijker te plaatsen en maximale participatie van de bevolking te verkrijgen.

Voor de presentatie: klik hier.

Het debat

Na de presentaties modereert Thierry Timmermans het debat tussen de sprekers en het publiek. Het goede werk rond het WBP wordt toegejuicht, maar er wordt ook gewezen op nog een aantal hiaten. Belangrijke discussiepunten blijven het overleg, de coördinatie en de samenwerking tussen de verschillende wateractoren enerzijds en de afstelling over de gewestgrenzen heen anderzijds.

Concrete vragen worden gesteld over de stand van zaken rond de economische analyse en de haalbaarheid van de 'goede toestand van het water' tegen 2015. Het belang van input en medewerking van mensen op het terrein wordt aangehaald.

Met deze infoavond wil Coördinatie Zenne een eerste aanzet geven voor een betere bewustwording bij de Brusselaars over het thema water in hun stad en hen uitnodigen om massaal en actief deel te nemen aan het openbaar onderzoek rond het waterbeheerplan. Hopelijk kunnen ook de activiteiten van de Staten-Generaal van het Water in Brussel hiertoe een goede bijdrage leveren.

Coördinatie Zenne zet zich de komende maanden alleszins in voor verdere informatie en sensibilisatie.

U hoort nog van ons!

Coördinatie Zenne


ZENNEKRANT 12 (-> terug naar inhoud)